I 2018 stod Økonomistyrelsen overfor et strategisk valg ift. om den eksisterende Statens Lønløsning (SLS) kunne fortsætte eller om den mere end 50 år gamle løsning skulle udskiftes? I samarbejde med Økonomistyrelsen gennemførte vi en strategisk og teknisk analyse samt udarbejdede en udbudsstrategi, som skulle omfatte drift og vedligeholdelse af SLS, og samtidig legacy reduktion og udvikling af en ny Statens Lønløsning.
Med udgangspunkt i strategien førte vi Økonomistyrelsen igennem hele udbudsprocessen frem til kontraktindgåelsen, og efterfølgende har vi som rådgivere assisteret Økonomistyrelsen med overgangen til den nye kontrakt. Senest har vi via program- og projektledelse assisteret Økonomistyrelsen med at tilvejebringe det nødvendige beslutningsgrundlag og fundament for at etablere en ny samlet it-løsning til løn- og pensionsudbetaling og slutteligt planlagt, hvordan programmet skal gennemføres sammen med udviklingsleverandøren.
Først havde vi et leverance- og procesansvar for udarbejdelse af udbudsmaterialet og gennemførelse af udbuddet frem mod kontraktunderskrivelsen. Siden da har vi rådgivet ledelsen ift. kontrakt- og leverandørstyring samt varetaget både projekt- og programleder roller ifm. gennemførelse af den omfattende forretningsbehovsanalyse. Sidstnævnte resulterede i klare anbefalinger ift. krav til den nye løsning, begrundet platformsvalg, estimering af udgifter og plan for gennemførelse af udviklingsprojektet.
Med planlægningen af hvordan udviklingsprojektet skal gennemføres, herunder governance, rolle-/ansvar, forandringsledelse og en detaljeret plan for den agile udvikling med nedbrydning af planen i PI’s og bemanding på tværs af seks teams, står Økonomistyrelsen nu overfor at igangsætte udviklingen af den nye Statens Løn- og Pensionsløsning over de næste ca. tre år.