Viden om ansvarlig dataanvendelse er særlig relevant for SMV’er, der typisk ikke selv har ressourcerne og den fornødne viden til at prioritere og profilere sig på et område som ansvarlig dataanvendelse.
Dataansvarlighed bidrager til at styrke virksomhedens image og kan bruges aktivt i markedsføring, og dermed bidrage til at forbedre virksomhedens konkurrenceevne.
Undersøgelsen viser, at virksomheder får gevinster, når de arbejder målrettet med ansvarlig dataanvendelse:
- 39% af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at datasikkerhedsniveauet har betydning for virksomhedens konkurrenceevne
- 63% af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at deres virksomhed er blevet styrket af at efterleve lovgivningen om persondatabeskyttelse
- 56% af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at deres virksomhed bliver styrket, når de viser kunder og potentielle kunder, hvordan de arbejder med dataetik.
Fællesnævneren for it-sikkerhed, persondatabeskyttelse og dataetik er tillid
Generelt er kunder blevet mere kritiske overfor virksomheders håndtering af data. Hvis kunderne mister tilliden til, at en virksomhed håndterer data ansvarligt, vil tilliden til virksomhedens produkter og tjenester også falde. Dermed er ansvarlig dataanvendelse blevet et relevant konkurrenceparameter.
Udover dårlig omtaler kan virksomheder også få væsentlige bøder og store genetableringsomkostninger, hvis data behandles uansvarligt og lovgivningen ikke overholdes.
Projektets resultater
Se projektets resultater og cases med gode eksempler på dataansvarlighed her.