Skab en mere effektiv indkøbsfunktion

Som indkøbschef kan det være en kompleks opgave at sikre, at leverandører overholder virksomhedens standarder og lovgivningsmæssige krav. Men hvordan kan digitalisering styrke indkøbsfunktionen og øge værdiskabelsen gennem forbedret compliance og due diligence? Det ser vi mere på i denne artikel.

Indkøbschefen kiggede intenst på skærmen og forsøgte at navigere i en leverandørs compliance-dokumentation. Ligesom mange andre leverandører var data fragmenteret i et uoverskueligt netværk af gamle ERP-løsninger, e-mails og SharePoint-dokumenter.

Hendes kollega kiggede hende over skulderen og spurgte undrende: “Er det ikke lidt ineffektivt med så mange forskellige systemer?”

Indkøbschefen nikkede: “Jeg ville ønske, at vi kunne få det hele til at tale bedre sammen. Alle afdelinger bruger hver deres værktøjer – og vi bliver fanget i midten”.

Styrk indkøbsfunktionen med digital platform

I en verden med stigende regulatoriske krav og komplekse leverandørrelationer er digitalisering en vigtig forudsætning for, at indkøbsfunktionen kan skabe værdi for resten af virksomheden. 

Mange virksomheder kæmper med fragmenterede systemer, manuel håndtering og manglende leverandøroverblik, som resulterer i ineffektive workflows, compliance-udfordringer og uklare ansvarsfordelinger.

Udfordringen er, at flere afdelinger ofte er involveret i compliance og due diligence, og derfor sker aktiviteterne på tværs af forskellige systemer, hvilket gør det svært at sikre og dokumentere compliance.

Infografik om indkøbsfunktion.

Ved at digitalisere og automatisere processer og adgang til data kan virksomheder opnå:

  • Effektiv risikostyring: Samlet overblik over leverandørernes compliance og performance.
  • Mere tid til værdiskabende aktiviteter: Automatisering frigiver ressourcer fra manuelle opgaver til værdiskabende aktiviteter.
  • Bedre beslutninger: Valide og transparente data muliggør hurtigere og mere præcise handlinger.
  • Forbedret samarbejde: Integrerede løsninger samler teams og øger gennemsigtigheden.
  • Understøttelse af regulativer: Digital understøttelse gør det lettere at imødekomme nye regulativer hurtigt og effektivt.


En fremtidssikret indkøbsfunktion

En digital og automatiseret indkøbsfunktion vil generelt betyde, at organisationer kan reducere risici, øge gennemsigtigheden og sikre, at compliance og kommercielle mål går hånd i hånd. 

Ved at integrere data og processer får organisationer ikke kun en mere strømlinet indkøbsfunktion – der bliver også dannet grundlag for en digital transformation, hvor teknologi understøtter virksomhedens strategiske retning og fremtidige vækst.

Hvad er potentialet?

I Carve har vi gennem vores arbejde med automatisering erfaret, at virksomheder kan øge kapaciteten eller reducere omkostningerne gennem en moden automatiseringsstrategi med op til 30%. Med de nyeste fremskridt inden for Generativ AI kan potentialet faktisk fordobles. (Kilde: Uipath, AI potential – 8 steps to success, ai-potential-8-steps-to-success.pdf).

Interesseret i at høre mere?

Kontakt Jesper Sten Madsen, hvis du vil høre mere.

Indsigter

Bedre tvisthåndtering i indkøbsfunktionen med AI-agent
Læs mere
Brug AI-indkøbsordre-agenten og gør op med typiske udfordringer
Læs mere
Skab en mere effektiv indkøbsfunktion
Læs mere
Hvordan sikrer organisationer ansvarlighed i AI-løsninger?
Læs mere
Driftsledelse efter Gen AI
Læs mere
Ansvarlig dataanvendelse giver konkurrencemæssige fordele
Læs mere